Home  /  Style  /  Proč levná mini elektroauta dobývají ulice měst?

Proč levná mini elektroauta dobývají ulice měst?

Malá auta s elektrickým pohonem již existují, ale většina je velká, těžká a drahá. To by se mělo brzy změnit.
09.06.2023
Text: Josef Šlaich
Foto: Cupra

Konečně se segment malých elektromobilů rozrůstá: očekává se, že do poloviny desetiletí se rozšíří nabídka cenově dostupných městských elektromobilů a zvýší se jejich atraktivita. Zde je pět ohlášených inovací, díky nimž by se dnešní velká, těžká a drahá e-auta měla stát minulostí.

Fiat Panda (2024)

Fiat již s modelem 500e ve své nabídce elektrického trpaslíka má a brzy se k němu přidá i elektrická Panda. O názvu se zatím spekuluje - zda se tak malý elektromobil italské dceřiné společnosti Stellantis bude skutečně jmenovat, je zatím otevřené. Vizuálně i z hlediska cenového umístění však může jako vzor dobře posloužit klasický malý vůz, jak ukazuje studie Centodieci. Fiat si bere techniku z firemních regálů - ze stejných přihrádek jako jeho zavedení sourozenci Opel Corsa-e a Peugeot e-208. Z hlediska dojezdu to znamená hodnoty v rozmezí středních 300 km. Z hlediska ceny zůstane nový vůz pravděpodobně pod dvěma výše postavenými značkami koncernu.

Renault 5 (2024)

Také Renault má již dlouho v nabídce malý elektromobil s modelem Twingo E-Tech a Zoe se svými čtyřmi metry také není zrovna nejdelší. Ale nový Renault 5 bude pravděpodobně skutečnou senzací: Předlohou pro tento model je klasický vůz vyráběný od roku 1972 do přelomu tisíciletí, kterého se díky jeho okouzlujícímu vzhledu a levné technice prodalo přibližně 5,5 milionu kusů. Jeho elektrický nástupce bude pravděpodobně také optimalizován pro nízké náklady, ale výrobce neuvádí cenu. Očekává se však, že bude nižší než současná cena Renaultu Zoe. Dojezd však bude o něco lepší a bude se pohybovat kolem 400 kilometrů.

Malý crossover Toyota bZ (2025)

Japonský lídr světového trhu má v oblasti elektromobilů co dohánět. Mezi 15 ohlášenými novými elektrickými modely je i skutečný základní vůz, který v současnosti nese název bZ Small Crossover. Městský vůz s vysokou jízdní dynamikou vizuálně připomíná Aygo X s benzinovým motorem, technicky je však nezávislý a využívá vlastní e-platformu. Díky nízké spotřebě paliva by si model vyráběný v Evropě pro Evropu měl vystačit s poměrně malou a levnou baterií. Dojezd ani ceny zatím nejsou známy.

VW ID.2 (2025)

Plán postavit e-auto pro masy u modelu ID.3 příliš nevyšel. Rozměry Brouka a Golfu byly pro kompaktní model zjevně příliš velké. Menší ID.2 by se nyní měl hodit lépe - zejména díky odhadované ceně pod 25 000 eur. Rozměrově a designově vychází pětidveřový model z VW Polo, jak ukazuje právě představená studie ID.2all. Uvnitř však bude pravděpodobně podstatně prostornější než malý vůz se spalovacím motorem. Technologie vychází z modulárního systému VW, který umožňuje dojezd až 450 kilometrů. To je dost i za městské hranice.

Cupra Urban Rebel (2025)

Nejmenší ID VW nezůstane dlouho osamoceno. Brzy poté pravděpodobně uvede dceřiná společnost Seatu Cupra na trh poněkud sportovněji umístěnou variantu, která se v současnosti jmenuje Urban Rebel. Také sesterská Škoda uvede na trh praktickou a prostornou odnož: malý Čech bude pravděpodobně oblékat kabát SUV a bude o něco vyšší než jeho dva koncernoví sourozenci, jak naznačuje první skica. Z hlediska techniky a cen se však bude ubírat podobným směrem.

EsquireMAN

Objednejte si předplatné Esquire

Časopis Esquire
Předplatné

Doporučujeme

#man at his best