Home  /  Style  /  Skrytá luxusní móda superbohatých je sotva znatelná

Skrytá luxusní móda superbohatých je sotva znatelná

Výstřednost a logománie? Ne, děkuji. Tichý luxus se týká oblečení a doplňků, které jako luxusní kousky uznávají jen zasvěcení. A tričko může stát klidně i 50 tisíc korun.
26.01.2023
Text: Josef Šlaich
Foto: Getty Images

V angličtině se říká: „Money talks, wealth whispers“ (Peníze mluví, bohatství šeptá). Pokud jde o oblečení nejbohatších lidí světa, je to přesně tak. Na oblečení bohatých lidí, jako je Mark Zuckerberg a spol., marně hledáte loga a velké značky. Na módní scéně se tomuto jevu často říká tichý nebo kódovaný luxus.

Tyto značky zvládly hru na němý luxus

Marně byste na takových kusech hledali velká loga. Kousky s monogramy Louis Vuitton nebo Fendi mezi nimi tedy nejsou. Ale značky jako Brunello Cucinelli, Loro Piana nebo The Row hrají luxusní hru. Co mají tyto značky společného: Představují kousky, které pro nezkušené oko vypadají jako něco zcela normálního. Cenovka však prozrazuje, že nositel má dobře naplněnou peněženku.

Zejména v technologickém průmyslu se v posledních letech staly populárními značky věnované tichému luxusu. Brunello Cucinelli má na svědomí ikonický černý svetr s rolákem Steva Jobse a stojí také za šedým tričkem Marka Zuckerberga. Je vyroben na zakázku a údajně stojí kolem 7 500 korun.

Proč je tichý luxus tak drahý?

Například tato mikina od italské luxusní značky Brunello Cucinelli stojí 22 tisíc korun. Je vyroben z francouzského bavlněného úpletu, bez jakýchkoli příkras. Opravdu jednoduché - ale proč je jednoduchá mikina tak drahá?

Jedním z důvodů ceny ve vyšším segmentu je, že všechny kousky Brunello Cuccinelli jsou vytvořeny a vyrobeny v Itálii. Společnost si zakládá nejen na nejjemnější kašmírové vlně, ale také na spravedlivých pracovních podmínkách: Zaměstnanci nesmějí po práci odpovídat na e-maily a dostávají o 20 % vyšší mzdu, než je v tomto odvětví obvyklé. Podle časopisu GQ se zaměstnancům společnosti Cucinelli každý den ve 13 hodin podává bohatý oběd o různých chodech včetně vína.

V luxusním segmentu působí také společnost Loro Piana, která prodává výrobky z exkluzivních a někdy i vzácných materiálů, jako je vikuňa. Vikuňa patří k velbloudovitým a má ještě jemnější vlnu než koza kašmírská. Zvíře lze ostříhat pouze jednou za tři roky, a proto jsou textilie z vlny vikuní drahé a vzácné. Například tričko z bavlny a vikuní u Loro Piana stojí až 53 tisíc korun franků a mikina s kapucí z úpletu dokonce až 255 tisíc korun.

Součást tajemného klubu

Značka The Row Mary Kate a Ashley Olsenových se v posledních letech stala oblíbenou módní záležitostí. Pokud si však chcete koupit jen pár džínů, musíte zaplatit nejméně 15 tisíc korun. Kousky této luxusní značky jsou minimalistické a v módních kruzích žádané pro svou nenucenou eleganci. V průběhu let si značka získala věrné příznivce z řad hvězd, jako jsou Hailey Bieber, Kendall Jenner a Gigi Hadid.

Na oblečení Mary Kate a Ashley Olsen nenajdete logo. „V průběhu let poskytují návrháři, kteří se straní tisku, stále méně rozhovorů, což zvyšuje jejich tajnou přitažlivost a umožňuje, aby šaty mluvily samy za sebe. Když nosíte The Row, máte pocit, že jste součástí tajného klubu,“ píše na svém blogu poradenská firma v oblasti luxusní módy Robert Burke Associates.

Ti, kdo nosí kousky od značek The Row, Brunello Cucinelli nebo Loro Piana, dávají okolnímu světu nenápadně najevo svůj status a bohatství. Internetový magazín Hypebae píše o džínách značky The Row za 800 dolarů: „Stojí ušití páru džínů 800 dolarů? Samozřejmě, že ne. Tolik ale stojí džíny Eglitta od The Row.“ Autor textu uzavírá: „Je to luxus. Platíte za látku, vzor, střih, povrchovou úpravu, příslib etické výroby a především za značku.“

Tiktoker Charles Gross často natáčí videa na téma tichého luxusu. „Myslíte si, že konkrétní top je top od Loro Piana za 3500 dolarů?“ ptá se módní tiktoker. Pokračuje: „Člověku, který ho nosí, je jedno, jestli vy nebo já víme, že je ta košile tak drahá.“ Ale lidé, kteří tričko jako takové poznají a vědí o něm, se podle něj pohybují ve stejných kruzích a jsou prakticky zasvěceni do tajemství. „Přesně o to jde.“

@charlesgross They don’t want anyone to know, but they do want people to know 🤔 #billionaire #loropiana #luxury #jeffbezos ♬ original sound - Charles Gross

Objednejte si předplatné Esquire

Časopis Esquire
Předplatné

Doporučujeme

#man at his best