Home  /  Style  /  Sportovní oblečení v éře quiet luxury

Sportovní oblečení v éře quiet luxury

Příčina velkého návratu golfu a tenisu.
10.07.2023
Text: Josef Šlaich
Foto: ADIDAS X BOGEY BOYS

Zatímco estetika fotbalu definitivně ovládla všechny kouty módy a životního stylu a celebrity se předhánějí v nošení zašlých dresů týmů, které v životě neviděly hrát, pomalu, ale jistě se vrací jiný sportovní trend, který jde opačným směrem. Není jistě žádným tajemstvím, že tenis a golf se po letech strávených v ústraní vracejí, když ne na sportovní úrovni, tak jako kulturní a každodenní styl, který s sebou přináší výrazně estetickou, exkluzivní a obrodu vyšších společenských vrstev. Pokud chlapík na kurtu skutečně reagoval na rozbujelý trend Y2K a jeho znovuobjevení campu a lacinosti, pak je třeba návrat klasického stylu, který byl vždy spojován se dvěma aristokratickými sporty, jako je tenis a golf, spojit s nástupem fenoménu tichého luxusu.

Nové tenisové reference

Fenomén tichého luxusu proslavily outfity, které nosí protagonisté seriálu HBO Succession. Tichý luxus spočívá v nošení minimálního, bez loga, ale extrémně drahého oblečení, aniž by bylo možné rozpoznat značku. Je to dokonalý styl, který reprezentuje druh nenápadného bohatství, které nepotřebuje demonstrovat svou životní úroveň - jak napsala Vanessa Friedman pro New York Times -, ale zároveň si nenechá ujít příležitost předvést svůj talent na greenu nebo s holí v ruce, třeba v soukromém klubu, kam je člověk přijat pouze na doporučení. Na druhou stranu je v módě normální, že po vrcholu následuje útlum a tak pořád dokola, podle vanutí, které formuje trendy, a přitažlivost "old money" je neodmyslitelně spjata s tradičnějšími sporty, jako je tenis nebo golf.

Rozhodující znamení přišlo jen několik dní před začátkem grandslamového turnaje ve Wimbledonu, který je ztělesněním klasicky střiženého tenisu, když se Louis Vuitton rozhodl představit Carlose Alcaraze - současnou jedničku žebříčku ATP - jako nového ambasadora značky. "Sportovec narozený ve španělské Murcii, který sdílí ducha úsilí a dokonalosti, jenž je pro značku Louis Vuitton drahý, stále zvyšuje laťku ve světě tenisu. Mimo kurt si svým jedinečným šarmem a stylem získal fanoušky ve sportovní sféře i mimo ni, kteří ho budou jistě následovat v této vzrušující nové kapitole s maisonem," dodala francouzská luxusní značka.

Stejně tak i Gucci po loňské volbě Sinnera nyní znovu investuje do sportu, v němž byla vždy doma. A mladí talenti jsou vůči světu módy mnohem otevřenější, jsou otevřeni pohrávání si se svou veřejnou image a oproštěni od svazující představy o tenisu než velcí hráči minulého desetiletí.

Nová normalita

V důsledku toho začaly značky rozvíjet estetiku spojenou s archivy a dědictvím sportu, čímž se odpoutaly od trendů, které v posledních letech dominovaly kontaminaci sportu a módy mezi blockcore a gorpcore. Tichá vzpoura proti hypertechnickým a exkluzivním oděvům nebo proti zběsilému rytmu trendů, proti nimž naopak stojí bezpečí klasiky. V souvislosti s Wimbledonem například PUMA představila svou novou spolupráci s newyorskou značkou NOAH, jejíž zakladatel Brendon Babenzien v rozhovoru uvedl, že termín gorpcore nikdy neslyšel. "Kolem funkčního oblečení a tenisek se strhl příliš velký humbuk," řekl Babenzien v rozhovoru pro Business of Fashion a poukázal na to, že existuje široké publikum, které možná méně dbá na trendy, ale stejně tak má zájem nosit kvalitní sportovní oblečení.

A protože spotřebitelé směřují k udržitelnějším nákupům, aniž by se museli uchylovat k nejnovějším novinkám nebo supertechnickým materiálům, které vytvářejí nezdravou konkurenci, jež nemá nic společného se sportem samotným, přicházejí nové styly a značky. Podle Patricka Stangbyeho, kreativního ředitele společnosti ROA, "může být termín "gorpcore" velmi omezující pro outdoorové značky, které toho mohou nabídnout mnohem více, například měkké krejčovské nebo pletené oblečení". Do popředí se tak vrací švihácká estetika červených pískových kurtů a neposkvrněná estetika greenů, přičemž důraz už není kladen pouze na střihy a materiály.

Golf a móda

Mezi vintage polokošilí, tričkem s dlouhým rukávem a baseballovou čepicí se skrývá sport, který bychom ještě před pár lety přisuzovali floridským důchodcům a květinovým sakům zmoženým horkým sluncem. Místo toho se golfu podařilo vymanit se z klubu středního věku a exkluzivních mužů tím, že se stal sportem oblíbených sportovců a přitahuje zájem fanoušků i značek. Ty využívají green a dokonale aseptický prostor osmnácti jamek jako experimentální pole pro spolupráce, kapsulové kolekce a nové propojení sportu a módy, které se dostaly až na pařížské módní přehlídky.

Nedávné kolekce značky adidas, nejprve s Georges Wendell a poté s Bogey Boys, Macklemorovou značkou, nebo Jordan Brand s americkou značkou Eastside Golf, ukazují všestrannost sportu s dynamicky se rozvíjející estetikou. Nemluvě o tom, že Palace i Supreme interpretovaly golfový švih po svém, hravěji a zábavněji, a že mnozí sportovci, kteří se nyní hlásí k golfu, jmenovitě Michael Jordan, působí jako organické svědectví o hnutí, které je stále více zdravé. A že Ryder Cup, turnaj, na kterém se každé dva roky utkají výběry Evropy a zbytku světa a který se bude konat koncem září v Římě, bude mít styl někde na pomezí italské krejčoviny, tichého luxusu a dospělého streetwearu očištěného od gorp nebo blokecore komplexů.

EsquireMAN

Objednejte si předplatné Esquire

Časopis Esquire
Předplatné

Doporučujeme

#man at his best