V neustále se měnícím světě kultury tenisek se rovnováha sil mění: poprvé ve světě resale se "sportstyle" tenisky chystají destabilizovat hegemonii basketbalové obuvi. Značky jako Asics, Hoka a Salomon, které se v průběhu let začaly zaměřovat na sjednocení specializovaného trhu tenisek pro trail running, běh a turistiku s trhem skutečných lifestylových tenisek, pronikají i na trh luxusních tenisek: před týdnem @le.syndrome ukázal náhled nových tenisek Kenzo, které jsou částečně New Balance, částečně Asics a trochu Hoka-One; Loewe se stal spolupracovníkem společnosti On Running a GmbH podepsala spolupráci s Asics, která by měla přijít v září. Louis Vuitton také nedávno představil své nové tenisky LV Skate Sneaker plné složitých detailů, které navrhl Colm Dillane, zatímco Ganni spolupracovala na dvou siluetách New Balance, které se objevily nedávno. Horečka sportovních tenisek se však projevuje spíše ve světě secondhandu - který se nyní stal jedním z nejjistějších ukazatelů nových trendů.
Secondhand market se sportovními teniskami
Na platformách pro přeprodej, jako je StockX, je patrný posun v preferencích spotřebitelů směrem ke "sportovní" obuvi. Značky jako On, Salomon a Asics zaznamenávají výrazný nárůst objemu. Prodeje značky On meziročně vzrostly o více než 15 000 %, zatímco u značek Salomon a Asics byl zaznamenán 202 %, resp. 72 % nárůst. Ve druhém čtvrtletí zaznamenala společnost Asics pozoruhodný nárůst čistých tržeb v rámci své kategorie "sportstyle" obuvi, a to o 51,5 % oproti předchozímu roku, čímž dosáhla impozantních tržeb ve výši 28,1 miliardy jenů (193 milionů USD). Současně došlo k výraznému nárůstu zisku o 72,5 %. Tím se segment "sportovního stylu" stal druhou nejziskovější divizí japonského obuvnického gigantu, která zaostává pouze za jeho základní divizí. Souběžně s tím dosáhla společnost On pozoruhodného růstu s působivým 52,3% meziročním nárůstem tržeb, který v první polovině roku 2023 kulminoval na impozantní hodnotě 444,3 milionu švýcarských franků (504,8 milionu USD).
Ačkoli tyto značky zatím nedosahují objemu prodejů gigantů v oboru, značky sportovních tenisek rychle zmenšují rozdíly tím, že využívají strategie svých větších konkurentů a těží z výrazné preference, kterou diváci dávají vysoce kvalitním teniskám, a to i pro svůj každodenní život. Není třeba dodávat, že většina těch, kteří tyto tenisky nosí, tak činí spíše v každodenním životě než při horolezectví nebo běhání v přírodě. Na rozdíl od pomíjivých trendů, jako jsou "chunky sneakers", se zdá, že jedinečná kombinace hodnoty, odolnosti a stylu zajistila této kategorii místo v módním prostředí, které nyní slibuje, že se v příštím roce stane jednou z nejsilnějších. Tenisky, jako je například Salomon, jsou konstruovány tak, aby vydržely ("Nikdy nebudeme dělat kompromisy mezi výkonem a módou," řekl pro BoF Franco Fogliato, CEO značky), což z nich činí cenově výhodnější investici ve srovnání s lifestylovými teniskami, které jsou náchylnější k zničení nebo poškození.
Jak móda napomohla vzniku sportovních tenisek
Klíčovou roli v úspěchu značek "sportovního stylu" hrají kolaborace. Partnerství s renomovanými módními značkami a návrháři nejen zvýšilo důvěryhodnost značek, ale také podnítilo poptávku po jejich hlavních produktech. Zatímco například Salomon dodnes prodává převážně tenisky milovníkům trailového sportu, v posledních letech bylo největším motorem jeho růstu spojení s módou, a to spíše z urbánního než sportovního světa. Historické partnerství značky s The Broken Arm v roce 2016 a následné spolupráce jí vydláždily cestu k růstu. Stejně tak spolupráce značky Asics se značkami jjjjound a Cecilie Bahnsen pozvedly její status tenisek, což vedlo k růstu cen při přeprodeji. Tomu zjevně napomohl i nedávný trend gorpcore, který několik let před lockdownech i po ní dominoval na scéně a vytvořil ve městě kult performancewearu, který pak inspiroval řadu spoluprací těchto značek se světem luxusu, ale také infiltraci do některých předních archivních obchodů s módou, jako je například The Archivist v Paříži nebo Herr Judit ve Stockholmu, v jejichž katalozích se objevily turistické modely a boty značek Hoka, Asics a Salomon.