Mezinárodní autosalon (IAA), který se každoročně koná na konci léta, je obvykle událostí, kterou musí navštívit každý, kdo se chce dozvědět o nejnovějších automobilech a možnostech mobility nebo si prostě jen osahat nejúžasnější sportovní vozy. Mezitím se však CES (Consumer Electronics Show), největší technologická výstava na světě, která se koná každý rok v lednu v Las Vegas, mění v další výstavní místo, kde si můžete prohlédnout nové automobily. Zejména letošní rok byl pro elektromobily velkou hodinou. Zatímco v minulých letech se kladl důraz spíše na efektivitu, nyní se zdá, že se klade důraz na design.
Tyto nové elektromobily nás zaujaly na veletrhu CES v Las Vegas.
Pokud stále pochybujete o tom, že elektromobily jsou budoucností, veletrh CES vás přesvědčí o opaku. Žádná automobilka se neobejde bez flotily e-aut a především bez příslibů přestavby stávajících modelů. Tesla sice položila základy pro e-auto, které také vypadá a vyjadřuje tak určitý životní styl, ale konkurence nikdy nespí. Následující elektromobily, které by se měly objevit na silnicích během několika let, jistě vzbudí nadšené ohlasy.
1. Peugeot Inception Concept
Když se řekne Peugeot, vybaví se vám malý vůz na projížďky po francouzské Riviéře. Peugeot Inception Concept je úplně jiná liga a na letošním veletrhu CES patřil k těm, které přitahovaly největší pozornost. Oddělení designu si dalo na elektromobilu záležet. Vůz je dlouhý celých pět metrů, ale vysoký pouze 1,34 metru. To znamená, že baterie musí být extrémně tenká, pokud je umístěna v podlaze jako obvykle. Pohon zajišťuje jeden elektromotor vpředu a druhý vzadu, které mají dohromady výkon přibližně 500 kW. Sprint na 100 km/h by tak měl být možný za méně než tři sekundy. Baterie s kapacitou 100 kWh by měla zajistit dojezd 800 km. Obrovské čelní sklo, které téměř plynule přechází ve skleněnou střechu, je působivé a podílí se i na designu interiéru. Uvnitř se Peugeot obejde bez černé barvy. Místo toho se používají kovové povrchy. Odrazy světla na kovových plochách vytvářejí zajímavou světelnou atmosféru. Uvnitř se nachází operační systém "Hypersquare" s ovládáním gesty, který připomíná spíše herní konzoli než volant. Hypersquare však bude představen až v průběhu tohoto desetiletí. Není tedy jasné, zda Peugeot Inception Concept bude skutečně vypadat takto. Tento model má být uveden na trh v roce 2025. Do roku 2030 mají být všechny modely Peugeot elektrické.
2. Sony Honda Mobility Afeela
Není to poprvé, co Sony ukazuje prototyp. Pro tento elektromobil se společnost Sony spojila se společností Honda a vytvořila model Sony Honda Mobility Afeela. Elektromobil je elegantní, minimalistický sedan s "mediálním panelem" na přední části vozu, který dokáže světelně komunikovat s lidmi v okolí. Vůz byl vyvinut s cílem dosáhnout třetí úrovně autonomie. Třetí úroveň popisuje vysoce automatizovanou jízdu, kdy vůz může za určitých omezení řídit sám bez nutnosti zásahu člověka. Za tímto účelem byla Afeela vybavena 45 kamerami a dalšími senzory. Společnost Sony je známá především díky svému systému Playstation a design prototypu Sony Honda Mobility Afeela tuto herní konzoli rozhodně připomíná. Lze se divit, že technologie interiéru kabiny má za cíl spojit reálné a virtuální zážitky, jako je navigace s rozšířenou realitou, s vylepšenou zábavou díky partnerství s Epic Games? Společnost potvrdila, že na základě prototypu bude vyrábět sériový vůz. Objednávky by měly být možné od roku 2025 a dodání (nejprve severoamerickým zákazníkům) je plánováno na rok 2026.
3. BMW Vision Dee
BMW se s modelem Vision Dee vydává na zcela novou cestu. Dee je zkratka pro Digital Emotional Experience (digitální emocionální zážitek) a vyvinul tak zcela nový designový jazyk značky a novou generaci technologií ve voze. Přední část využívá světlo k zobrazení různých výrazů obličeje. Elektromobil se tak na vás může "usmívat" nebo projevovat jiné emoce. Technologie E Ink nabízí měnící se digitální výběr až 32 barev. Čistý design exteriéru se obejde bez známé masky chladiče. Tlačítka a přepínače nahradí haptické ovládání. BMW hodlá během příštích tří let změnit design celé řady a plánuje začlenit prvky uživatelského komfortu do sériových vozů nové třídy plánovaných na rok 2025.
4. Volkswagen ID.7
Volkswagen na veletrhu CES představil také nový model ve své flotile elektromobilů. Model ID.7 debutoval ve 40vrstvém elektroluminiscenčním laku. Vůz je zatím trochu zahalen tajemstvím, zejména pokud jde o technické detaily, ale Volkswagen již prozradil, že elektromobil bude mít dojezd více než 640 kilometrů na jedno nabití. Uvnitř bude 15palcový dotykový displej na šířku a head-up displej využívající rozšířenou realitu. Digitálně řízené otvory ventilace mohou nepřímo ohřívat a chladit vůz na základě uloženého uživatelského profilu - to je výhra pro všechny, kteří nesnášejí, když na ně fouká přímý horký nebo studený vzduch. Mnoho funkcí lze aktivovat hlasovými příkazy, podobně jako u konkurenčních systémů. Další podrobnosti o modelu ID.7 oznámí Volkswagen ve druhém čtvrtletí letošního roku.
5. Lightyear 2
Nizozemský výrobce elektromobilů zahájil výrobu modelu Lightyear 0 ve finském městě Uusikaupunki koncem loňského roku. Elektromobil na solární pohon byl nyní představen na veletrhu CES. Vyniká špičkovou aerodynamikou a až 70kilometrovým dojezdem navíc díky solárním panelům na střeše, ale cena přesahující 250 000 eur z něj nedělá elektromobil vhodný pro masy. Proto má do konce roku 2025 sjet z výrobní linky druhý model - Lightyear 2, na který byla právě zadána velká objednávka. Kromě několika fotografií a ceny necelých 40 000 eur výrobce neuvádí žádné podrobnosti ani další informace. Nicméně rezervační seznam byl již spuštěn.